روکش دندان: نوع‌ها، مزایا، هزینه‌ها و راهنمای انتخاب لمینت دندان

روکش دندان چیست؟

روکش دندان یا وینیر (Veneer)، عملی است که در آن لایه‌ای از ماده‌ای سفیدرنگ و سفت بر روی سطح جلویی دندانهای بیمار قرار می‌دهند. این عمل به منظور بهبود ظاهر دندان‌های پوسیده، شکسته یا با تغییرات رنگی صورت می‌گیرد.

مواد استفاده شده در روکش دندان

موادی که برای ساخت روکش دندان استفاده می‌شود، از جمله آکریلیک، پورسلین و کامپوزیت هستند. هر کدام از این مواد نقاط قوت و ضعف خود را دارند. مثلاً پورسلین بهترین جایگزین برای دندان اصلی است و طول عمر آن بالا است. اما هزینه‌ی پورسلین بیشتر از دیگر مواد است.

مراحل انجام روکش دندان

  • مشخص کردن شکل دندان: در این مرحله ابتدا شکل و اندازه دندان بیمار تعیین می‌شود.
  • حذف قسمتی از سطح دندان: در این مرحله، یک لایه ناچیز از سطح جلویی دندان برداشته می‌شود تا پلاک و دیگر آلودگی‌ها کاملاً پاک شوند.
  • ساخت روکش دندان: پس از پاک شدن دندان، یک مدل سه بعدی از دندان برداشته می‌شود. سپس روکش دندان با استفاده از مواد مناسب ساخته می‌شود.
  • نصب روکش دندان: روکش دندان با استفاده از چسب به دندان برای همیشه نصب می‌شود.

انواع روکش دندان عبارتند از:

1. وینیر دندانی: یک نوع روکش که برای ترمیم شکل و رنگ دندان استفاده می‌شود.

2. پورسلین دندانی: یک نوع روکش زیبایی هست که از سرامیک سفید و خالص ساخته شده است و به دندان قرار می‌گیرد.

3. کامپوزیت دندانی: یک جایگزینی برای پورسلین دندانی است که در برابر ضربه‌ها و شکستگی‌ها مقاوم است.

4. لمینیت دندانی: این نوع روکش دندانی با یک لایه نازک از پورسلین به دندان قرار می‌گیرد، که به دندان ظاهر طبیعی بیشتری می‌دهد.

5. روکش فلزی: یک نوع روکش که از فلزهای مختلف ساخته شده و می تواند برای ترمیم دندان‌های سخت و فرسوده استفاده شود.

6. زیرکونیا: این نوع روکش دندانی از جمله پایدارترین و مقاومترین نوع روکش‌هاست که برای ترمیم دندان‌های سخت استفاده می‌شود.

7. رزین: یک نوع روکش که از رزین‌های خاصی ساخته شده و می‌تواند برای ترمیم دندان‌های فرسوده، شکسته یا قریب به نابود شده استفاده شود.

مراقبت از روکش دندان

برای مراقبت از روکش دندان، باید از خوردن غذاهای سخت و خوردنی‌هایی که می‌توانند باعث شکست روکش دندان شوند، خودداری کرد. همچنین باید دندان‌ها را به صورت منظم و به طور کامل تمیز کرد.

روکش دندان یکی از روش‌های معمول در بهبود ظاهر دندان‌های پوسیده، شکسته یا با تغییرات رنگی است. این عمل با استفاده از موادی مثل آکریلیک، پورسلین و کامپوزیت انجام می‌شود. برای حفظ روکش دندان باید از خوردن غذاهای سخت و خوردنی‌هایی که می‌توانند باعث شکست روکش می شود اجتناب کرد.

 

روکش زیرکونیوم

در زمینه دندانپزشکی، روکش‌های پرسنل و زیرکونیوم به عنوان دو نوع متداول از روکش‌های دندان استفاده می‌شوند. در ادامه تفاوت‌های اصلی بین این دو نوع روکش را بررسی می‌کنیم:

1- جنس: روکش پرسنل از فلزات پرسلانی ساخته شده است، در حالی که روکش زیرکونیوم از یک فلز سفید رنگ و بسیار محکم به نام زیرکونیوم ساخته شده است.

2- شفافیت: روکش زیرکونیوم به دلیل شفافیت بیشتر، با طبیعت دندان به خوبی هماهنگی داشته و در اینصورت به نظر طبیعی‌تری می‌آید. اما روکش پرسنل به دلیل عدم شفافیت مناسب، به نظر قابل توجهی می‌رسد و ممکن است به شکل مصنوعی به نظر بیاید.

3- مقاومت: روکش زیرکونیوم به دلیل ساختار بسیار محکم خود، از مقاومت بیشتری در برابر شکستن و خراشیدگی برخوردار است. روکش پرسنل نیز مقاومت خوبی دارد، اما در مقایسه با روکش زیرکونیوم، به علت نوع جنس ماده سازنده، کمتر مقاومت دارد.

4- براکت‌های دندانی: روکش زیرکونیوم به دلیل شفافیت بیشتر، براکت‌های دندانی را به صورت بهتری پوشش می‌دهد و با آن‌ها هماهنگ است. اما روکش پرسنل در این زمینه به دلیل عدم شفافیت کافی، نمی‌تواند هماهنگی مناسبی با براکت‌های دندانی داشته باشد.

به طور کلی، روکش زیرکونیوم به دلیل شفافیت بیشتر و مقاومت بالاتر، ترجیح داده می‌شود. اما در برخی موارد، ممکن است روکش پرسنل هم به علت ویژگی‌های خاصش، مورد استفاده قرار بگیرد.

هزینه روکش دندان و قیمت آن چقدر است؟

قیمت و هزینه روکش دندان معمولاً به تعداد دندان‌هایی که نیاز به روکش دارند، نوع روکش استفاده شده و هزینه‌های پزشکی در منطقه مورد نظر شما بستگی دارد. علاوه بر این، اگر دندان‌های شما نیاز به درمان‌های قبل از روکش دارند، هزینه کل بیشتر خواهد شد.

در اغلب موارد، هزینه روکش دندان با ویزیت پزشکی شروع می‌شود. پزشک شما باید سطح سلامت دندان‌های شما را بررسی کرده و میزان پوسیدگی و ترمیم‌پذیری دندان‌های شما را تعیین کند. سپس، پزشک باید نوع روکش را که شامل روکش‌های پزشکی مختلف مانند پورسلن، زیرین، لمینیت، ونیر و براکت های ارتودنسی می‌شوند را برای شما توضیح دهد. هزینه‌های پیش ساخته شده و سفارشی روکش نیز با یکدیگر متفاوت هستند.

در کل، قیمت و هزینه روکش دندان معمولاً بین ۲۰۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰۰ تومان در ایران است. با این حال، لازم به ذکر است که قیمت ممکن است در مناطق مختلف کشور و به دلیل عوامل مختلفی مانند تجهیزات پزشکی و قیمت مواد اولیه متفاوت باشد. بهترین راه برای دانستن قیمت دقیق برای روکش دندان، مراجعه به پزشک خود و مشاوره با او است.

مراحل نصب روکش دندان

1- مراجعه به دندانپزشک: در ابتدا باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا با شما در مورد روش‌های درمانی مختلف صحبت کند و توضیحات لازم را بدهد.

2- چگونگی اندازه‌گیری: پس از مراجعه به دندانپزشک، او باید ابتدا اندازه دهی دقیق از دندان‌های شما انجام دهد. برای این کار معمولا از مواد سیلیکونی استفاده می‌شود که با قرار دادن آن روی دندان‌های شما، اندازه‌گیری دقیقی صورت می‌گیرد.

3- تهیه روکش دندان: پس از اندازه‌گیری دقیق دندان‌های شما، روکش دندان با استفاده از موادی مانند پورسلن، کامپوزیت و چینی تهیه می‌شود.

4- آماده کردن دندان: پس از تهیه روکش دندان، دندان‌های شما برای نصب روکش ها آماده می‌شوند. در این مرحله، دندان‌های شما با استفاده از یک ابزار خاص و به صورت نرمالاین شده و سپس سطح آن‌ها برای قرار دادن روکش دندان کاملا تمیز می‌شود.

5- نصب روکش دندان: پس از آماده کردن دندان‌ها، روکش دندان بر روی دندان‌ها قرار داده می‌شود و با استفاده از یک چسب خاص، به دندان چسبانده می‌شود. سپس با استفاده از یک لامپ UV، چسب روکش دندان به سرعت خشک می‌شود.

6- تنظیم و تبدیل: در نهایت، دندان‌پزشک شما، روکش دندان جدید شما را تنظیم و تبدیل می‌کند تا به شکل طبیعی دندان‌های شما بنشیند و کاملاً جا بگیرد.

در نهایت، پس از نصب روکش دندان، باید به نحو معمولی از دندان‌های خود مراقبت کرده و همچنین هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا دندان‌هایتان بررسی و تمیز شوند.

 نگهداری دندان روکش شده چگونه است؟

1- همانند دندان‌های طبیعی، باید دندان‌های روکش شده را هر روز دو بار صبح و شب با مسواک نرم و خمیر دندان مناسب تمیز کرد.

2- برای جلوگیری از ساییدگی لثه‌ها، از خیط دندان استفاده کنید.

3- با مصرف غذاهای سخت و خوردن الیاف غذایی بیشتری، به دندان‌های روکش شده آسیب وارد می‌شود. بنابراین، برای جلوگیری از آسیب به دندان‌های روکش شده، بهتر است از خوراکی‌های نرم‌تر استفاده کنید.

4- برای جلوگیری از شکستن و خرد شدن دندان‌های روکش شده، باید خودسرانه هیچ‌گونه تغییراتی در آن‌ها ایجاد نکنید.

5- برای حفظ سلامت دندان‌های روکش شده، بهتر است هر ۶ ماه یکبار به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا دندان‌هایتان بررسی و تمیز شوند.

6- در صورت داشتن علائمی مانند درد یا حساسیت در دندان‌های روکش شده، بهتر است به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید و مشاوره دریافت کنید

لمینیت دندان چیست؟

لمینیت دندان یک راه برای ترمیم و بهبود ظاهر دندان‌های سایه‌دار، شکسته و نامنظم است. این روش یکی از عملیات های دندانپزشکی زیبایی است که باعث می‌شود دندان‌ها کاملاً طبیعی و جذاب به نظر بیایند. در این مطلب به بررسی جزئیات لمینیت دندان پرداخته شده است.

لمینیت دندان به روشی گفته می‌شود که در آن قشری از دندان (که به عنوان فرسودگی، شکستگی و یا سایه‌دار بودن دندان) حذف شده و با استفاده از یک لمینت مجازی جایگزین می‌شود که به شکل دندان طبیعی شما طراحی شده است.

لمینت‌ها معمولاً از مواد مختلفی ساخته می‌شوند، از جمله پورسلین، کامپوزیت، و یا رزین‌های خاص. این مواد به دندان چسبیده و باعث ایجاد یک لایه تحتانی بر روی دندان می‌شوند که ظاهر دندان را بهبود می‌بخشند.

لمینیت دندان چه مزایایی دارد؟

لمینیت دندان منحصر به فرد است و مزایای زیادی دارد، از جمله:
1. پوشش دادن به دندان‌های سایه‌دار، شکسته و نامنظم.
2. بهبود ظاهر دندان‌ها و افزایش اعتماد به نفس.
3. قابلیت تحمل فشار و استحکام بالا.
4. لمینیت‌ها مانند دندان‌های طبیعی عمل می‌کنند و به دلیل شباهت ظاهری، به راحتی با بقیه دندان‌ها ترکیب می‌شوند.
5. فرایند ساخت لمینیت دندان سریع و غیر دردناک است.

فرآیند ساخت لمینیت دندان عبارت است از:
1. مشاوره با دندان‌پزشک: برای تعیین نوع و اندازه لمینیت دندان مناسب، یک مشاوره با دندان‌پزشک لازم است.
2. پایه‌گذاری دندان: قبل از نصب لمینت دندان، دندان باید آماده شود. برای این کار، یک قسمت از دندان برداشته و محل آن با لمینیت جایگزین می‌شود.
3. طراحی لمینت دندان: یک برش از دندان گرفته می‌شود و سپس لمینت با توجه به شکل دندان طراحی می‌شود. این عملیات معمولاً در آزمایشگاه دندان‌پزشکی صورت می‌گیرد.
4. نصب لمینت دندان: پس از آماده کردن دندان، لمینت بر روی دندان قرار داده می‌شود و با استفاده از چسب دندان، به دندان چسبیده می‌شود.

آیا لمینیت دندان مناسب برای همه است؟

با توجه به حالت دندان‌ها، لمینیت دندان ممکن است برای همه مناسب نباشد. برای مثال، اگر دندان‌های شما فرسوده یا خراب شده باشند، ممکن است به جای لمینت دندان، نیاز به ترمیم دندان با ایمپلنت داشته باشید.

همچنین، اگر دندان‌ها به شدت سایه‌دار باشند، لمینیت دندان ممکن است نتواند به طور کامل به وظیفه خود پاسخ دهد. در این موارد، راه حل‌هایی مانند ترمیم کامل دندان، صافی‌کاری و خمیردندان‌های سفیدکننده ممکن است مفید باشند.

نگهداری و تعویض لمینت دندان
لمینت دندان همانند دندان‌های طبیعی شما، به نگهداری دقیق نیاز دارد. برای حفظ لمینت دندان، باید به دوشواری‌های خوردن و نوشیدن برخی مواد پرهیز کرد و همچنین از مسواک‌زدن و رعایت بهداشت دهان استفاده کرد.

لازم به ذکر است که لمینت دندان به مدت پنج تا ده سال قابل استفاده است، پس پس از گذشت این مدت، لازم است لمینت دندان جایگزین شود.

نتیجه‌گیری
لمینیت دندان یک راه غیر دردناک و سریع برای بهبود ظاهر دندان‌های شکسته، نامنظم و سایه‌دار است. با این حال، مطمئن شوید که لمینت دندان مناسب برای شماست و پس از نصب آن، نگهداری دقیق را رعایت کنید تا ماندگاری آن به صورت بهتری تضمین شود.

————————————————————————————————————————————————————————————————————-

آیا به دنبال دندان‌هایی سالم، زیبا و جذاب هستید؟ آیا می‌خواهید از خدمات پزشکی با کیفیت و به روز، در یک محیط صمیمی و دوستانه استفاده کنید؟

مطب دکتر احسان نصر اصفهانی با تجربه‌ی بیش از ۱۵ سال در زمینه‌ی ترمیم و زیبایی دندان، به شما تضمین می‌کند که با تکنولوژی‌های پیشرفته و استفاده از بهترین مواد درمانی، نتیجه‌ای بسیار مطلوب و شگفت‌انگیز برای دندان‌های شما بدست خواهید آورد.

در مطب دکتر نصر اصفهانی، همچنین به شما قول می‌دهیم که در یک محیط صمیمی و دوستانه، با پزشکی حرفه‌ای و صادق، که به تجربه و دانش خود در زمینه‌ی ترمیم و زیبایی دندان افتخار می‌کند، روبرو خواهید شد.

همچنین، مطب دکتر نصر اصفهانی با توجه به نیازهای هر بیمار، قیمت‌های مناسبی را برای خدمات ارائه شده، به شما ارائه می‌دهد.

با توجه به تضمین کیفیت و با توجه به سابقه‌ی بیماران رضایت‌مند مطب دکتر نصر اصفهانی، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که جهت ترمیم و زیبایی دندان‌های خود، با ما تماس بگیرید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *